Pasi Hänninen ja Petro Rautio Tämä artikkeli on kirjoitettu osana Jyväskylän yliopistossa suoritettavia varhaiskasvatustieteen opintoja opintojaksolla VAAM1362 Matematiikka. Artikkeli löytyy myös LinkedIn:stä. Kokopäiväpedagogiikka tarkoittaa kasvatuksen ja opetuksen periaatteiden sekä toimintatapojen integroimista koko päivään varhaiskasvatuksessa. Se painottaa oppimista luonnollisissa ympäristöissä ja arjen tilanteissa, ei pelkästään strukturoitujen oppituntien aikana. Matematiikka nähdään osana päivittäistä toimintaa ja leikkiä, ei…
Blogi
Robotiikan mahdollistamat hyödyt SOTE-sektorin näkökulmasta
Artikkeli on aiemmin julkaistu Parikanniemen Kontti 1/2024 -lehdessä. Teknologia kehittyy kehittymistään, eikä robotiikka ole siinä poikkeus. Robotiikan on sanottu tuovan mukanaan neljännen teollisen vallankumouksen, kadottaen samalla lukemattomia vanhoja ja perinteisiä ammatteja kokonaan. Tällaista uhkakuvaa on esittänyt moni ja on selvää, että uusien teknologioiden myötä katoaa jotakin vanhaa ja perinteistä. Näin on ollut aiemminkin, siitä esimerkkinä…
Robottien käyttö opetuksessa – asenteet ja teknologia
Artikkeli matemaattisluonnontieteellisessä aikakausilehdessä Dimensio Uutisia ja sosiaalista mediaa seuraava ei voi välttyä törmäämästä robotteihin. Uutisissa puhutaan boteista, chatboteista, coboteista, Peppereistä ja monista muista. Tämän lisäksi robotteja on esiintynyt jo kauan tieteiselokuvissa, televisiosarjoissa, sarjakuvissa ja kirjoissa. Ihmisten omakohtaiset kokemukset robotiikasta liittyvät kuitenkin useimmilla lähinnä siivous- tai ruohonleikkuurobotteihin. Todennäköisesti vähäisen omakohtaisen kokemuksen takia mielikuva robotiikasta perustuu ruudun…
Uskonto (7lk): ”Mitä uskonto on?”
Uskonnonopetus alkaa 7-luokalla yleensä tutustumalla uskonnon ja uskonnollisuuden käsitteisiin. Lukuvuoden alussa on myös hyvä käydä läpi uskonnon tavoitteita vuosiluokalla 7: T1 ohjata oppilasta havaitsemaan uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutus sekä tunnistamaan uskontoon liittyvä monimuotoisuus. T3 ohjata oppilasta perehtymään uskontoihin ja katsomuksiin eri puolilla maailmaa sekä uskonnottomuuteen. T4 ohjata oppilasta tuntemaan eri uskontojen ja katsomusten tapoja ja…
Kirjastovierailu: Robotiikka ja tekoäly
Olin eilen keskiviikkona 20.9. klo 18 Muuramen kirjastolla kutsuttuna luennoimaan robotiikasta ja tekoälystä. Luentoa oli tullut kuuntelemaan selvästi aiheesta kiinnostuneita kuulijoita. Oli hyvin antoisaa käydä keskustelua yleisön kanssa ja jakaa omia ajatuksia robotiikan tulevaisuudennäkymistä esimerkiksi sosiaali- ja terveyssektorin osalta! Tiesitkö, että Robotit Töihin (EVA) -julkaisun mukaan hoitotyöntekijän viisipäiväisestä työviikosta välitöntä potilastyötä on nykyisin arviolta alle…
Opettajakasvo: Pasi Hänninen
Seuraava kirjoitus julkaistiin 7. helmikuuta 2023 Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston opettajille tarkoitetussa kirjeessä. Olen Pasi Hänninen ja olen työskennellyt Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa jo muutaman vuoden tietotekniikan tuntiopettajana. Työskentelen myös yläkoulun opettajana Jyväskylän kaupungilla. Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa päävastuunani ovat olleet erityisesti robotiikka- ja tekoälyaiheiset kurssit, mutta vastaan myös yhdestä ohjelmointikurssista. Kurssini ovat verkkokursseja, joten…
Robotiikka on pian sinunkin arkeasi
Teetkö töitä tai elätkö arkeasi robotin kanssa? Harva vastaa tähän ”kyllä”. Muutaman vuoden päästä tilanne on jo toinen. Jo lähitulevaisuudessa robotiikan ja tekoälyn perusteiden osaamisen merkitystä voi verrata tietokoneen käyttötaitoon. Tietokirjailija ja IT-alan opettaja Pasi Hänninen kannustaa tarttumaan jo nyt osaamiseen, joka kuuluu kaikille. Suurella osalla suomalaisista ei ole omakohtaista kokemusta roboteista. Vielä. Alan kehitys…
Uskonto (7lk): ”Japanin uskonnot”
Yksi seitsemännen luokan uskonnonopetuksen mielenkiintoisimmista sisällöistä kokemukseni mukaan liittyy Japaniin ja sen uskonnollisuuteen. Japanin perinteisiä uskontoja ovat Šintolaisuus, buddhalaisja kungfutselaisuus Oheisessa PowerPoint-tiedostossa on materiaalia kolmelle Japanin perinteisiä uskontoja käsittävälle uskonnontunnille:
Uskonto (9lk): ”Kultaisen säännön etiikka”
Kultaisen säännön etiikka – hyvän ihmisen ominaisuudet, hyveet, etiikka ja moraali. Loin oheisen materiaalin keväällä 2018, käsittelin materiaalissa myös uskontojen etiikkaa (islamilainen, buddhalainen, katolilainen, ortodoksinen ja luterilainen etiikka), sekä tietenkin itse kultaisen säännön etiikkaa erityisesti luterilaisuuden ja kristinuskon näkökulmasta. Oheisessa PowerPoint-tiedostossa on materiaalia yhdelle kultaisen säännön etiikkaa käsittelevälle tunnille: